Lohjanseudun kuvataidekoulun uusittu opetussuunnitelma
Kuvataidekoulun opetussuunnitelma löytyy tämän linkin takaa.
Opetussuunnitelman liiteosa E lopputyö
Opetussuunnitelman liiteosa F todistus taiteen perusopetuksen kuvataiteen laajan oppimäärän opinnoista
Lohjanseudun kuvataidekoulun nykyinen opetussuunnitelma otettiin käyttöön syyskuussa 2018. Opetussuunnitelman uudistaminen käynnistyi koulussamme lokakuussa 2017, kun opetushallitus julkaisi uudet taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet.
Uusi opetussuunnitelmamme sisältää paljon vanhaa ja hyväksi havaittua, ripuksen lainattua sekä tietenkin uusia tuulia.
Opinnot kuvataidekoulussa jatkuvat tuttuun tapaan materiaaleihin ja tekniikoihin tutustuen sekä omaa ilmaisua kehittäen. Opettaja opettaa yhä, vaikka voi olla myös rinnalla kulkija, kommentaattori ja mentori.
Lainaa on kuvataiteen puolelle haettu muilta taiteenaloilta; se näkyy konkreettisestikin siinä, että taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa on aiemmasta poiketen yhteiset yleiset osiot kaikille taiteenaloille. Luemme siis samoja perusteita musiikin, teatteritaiteen, käsityön, mediataiteiden, sirkustaiteen, tanssin sekä sanataiteen kanssa.
Uutta on eniten opetuksen rakenteessa, kun perusopintojen ja syventävien opintojen tuntimäärät muuttuivat. Tämä vaikuttaa myös lopputyöhön, sen luonteeseen ja sijoittumiseen opinnoissa. Uutta ovat myös opetuksen rakenteeseen liittyen opintokokonaisuudet, joilla kullekin on määritelty sisällöt ja tavoitteet sekä arviointimalli. Upouutta tulee olemaan tasa-arvosuunnitelman ja yhdenvertaisuussuunnitelman näkyminen koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa.
Olemme pyrkineet laatimaan opetussuunnitelmasta sellaisen tahtotilan kuvauksen, jonka voimme kaikki allekirjoittaa ja jota haluamme toteuttaa arkityössä. Keskeinen näkökulma on se, ettei ole yhtä oikeaa tapaa toimia vaan samaan päämäärään voi kulkea monia polkuja – sekä oppilas että opettaja. Ilo ja nautinto kuvataiteen äärellä on aina tärkein tavoitteemme.