Kuvataideopintojen laajuus ja rakenne
Lohjanseudun kuvataidekoulussa annettava kuvataiteen perusopetus on laajan oppimäärän mukaista. Opetukseen kuuluvat perusopinnot ja syventävät opinnot. Opetuksen tavoitteena on tukea oppilaan henkilökohtaista kehitystä ja rohkaista oppilasta luovuuteen, taiteelliseen ajatteluun ja toimintaan. Opetus etenee vuosittain opetussuunnitelman mukaisesti.
Kun sinulla on kysyttävää ryhmäsi opetuksen tavoitteista, sisällöistä tai käytettävistä opetusmenetelmistä, saat niistä tietoa opetusryhmäsi opettajalta sekä kuvataidekoulun opetussuunnitelmasta. Opettaja jakaa lukukauden lopussa lyhyet kuvaukset oppituntien sisällöistä.
Kuvismuskari 5-6-vuotiaat
Kuvismuskarissa yhdistyy varhaisiän kuvataide- ja musiikkiopetus. Opetuksen tavoitteena on kannustaa lasta tutustumaan monipuolisesti taiteen maailmaan. Aiheita ja ilmiöitä lähestytään musiikin ja kuvataiteen keinoin, niiden täydentäessä toisiaan. Kokonaisvaltainen ja elämyksellinen kuvismuskari on tarkoitettu herättämään uteliaisuutta ilon ja oman tekemisen kautta – kuvismuskarissa lauletaan, leikitään, soitetaan, kuunnellaan, katsotaan, koetaan, piirretään, maalataan, muovataan…
Ryhmä on suunnattu 5-6 vuotiaille lapsille ja tunnin kesto on 60min. Ryhmä kokoontuu torstaisin Laurentius-talon Taidesiivessä tai musiikkiopiston muskariluokassa klo 13.45-14.45 Lukukausi sisältää 14 opetuskertaa, lukukausimaksu on 155 €. Opetuksesta vastaavat Länsi-Uudenmaan musiikkiopiston ja Lohjanseudun kuvataidekoulun opettajat yhdessä. Kuvismuskariin ilmoittaudutaan Länsi-Uudenmaan musiikkiopiston sivujen kautta: lumo.eepos.fi
Varhaisiän taidekasvatus 4-6-vuotiaat
Varhaisiän taidekasvatus on tarkoitettu 4-6 vuotiaille lapsille. Leikki on varhaisen oppimisen kivijalka ja opetus onkin leikinomaista. Leikki herättää mielikuvituksen ja virittää kuvalliseen työskentelyyn. Leikinomaisessa työtavassa on yhtä aikaa mukana sekä yksilöllinen että sosiaalinen, yhteisöllinen, näkökulma. Leikki, havainnointi, ongelmanratkaisu, kuvittelu, pohdinta ja oma ilmaisu vuorottelevat. Opetustuokiot ovat monitaiteisia, moniaistisia sekä elämyksellisiä. Kuvataiteen tekniikoihin ja materiaaleihin tutustutaan monipuolisesti ja opetellaan toimimaan yhdessä kaikkia kunnioittaen.
Varhaisiän taidekasvatus
4–6-vuotiaat
Kuvataiteen perusopinnot 7-14-vuotiaat
Perusopinnoissa tarkoituksena on oppilaan kuvataiteellisen ajattelun ja ilmaisun sekä työskentelytaitojen ja itsearviointitaitojen tavoitteellinen ja pitkäjänteinen kehittäminen. Arviointi kohdistuu eritoten näiden valmiuksien kehittämiseen tähtääviin tekoihin, työskentelyprosesseihin ja prosessien lopputuloksiin. Niitä tarkastellaan kannustavasti, rohkaisevasti ja dialogisesti.
Kuvataiteen perusopinnot
7–14-vuotiaat, 800 tuntia
OPINTOKOKONAISUUS 1
7-8 –vuotiaat
Taide 1-82t / opintovuosi
OPINTOKOKONAISUUS 2
8-10 –vuotiaat
Taide 2–82t / opintovuosi
Taide 3–82t / opintovuosi
OPINTOKOKONAISUUS 3
10-12 –vuotiaat
Periodi A–116t / opintovuosi
Periodi B–116t / opintovuosi
OPINTOKOKONAISUUS 4
alkaen 12-vuotiaat
Pajat–116t / opintovuosi
useita eri vaihtoehtoja
Opintokokonaisuus 1 : 7-8-vuotiaat
Opintokokonaisuuden päätavoite on, että tullaan kuvislaisiksi. Se tarkoittaa monipuolista kuvataidekoulussa käytettäviin työtapoihin, välineisiin ja materiaaleihin tutustumista sekä kuvataidekoulun toimintamallien – eli talon tapojen – omaksumista ja niihin sitoutumista.
Opintokokonaisuus 2: 8-10-vuotiaat
Opintokokonaisuuden tavoite on tutustua monipuolisesti kuvataiteen työtapoihin materiaaleihin ja tekniikoihin niin, että oma kuvailmaisu saa kehittyä. Pyritään vahvistamaan avointa ja uteliasta asennetta uuden äärellä ja kannustetaan oppilasta ottamaan aktiivinen rooli työtapojen ja sisältöjen valinnassa. Kuvataiteellinen identiteetti ja omakohtainen taidesuhde alkavat vähitellen muotoutua opintokokonaisuuden aikana. Niitä vahvistetaan tarkastelemalla kuvataidetta laaja-alaisesti.
Opintokokonaisuus 3: 10-12-vuotiaat
Opintokokonaisuuden tavoitteena on jo opitun laajentaminen ja syventäminen. Oppilaan omien tavoitteiden asettaminen ja niiden mukainen opintojen eteneminen on oleellisessa roolissa. Työskentely pohjautuu kunkin oppilaan ja ryhmän yhteisiin kiinnostuksen kohteisiin, maailman ilmiöihin ja muuttuvaan taiteen kenttään. Harjoitellaan oman ja ryhmän työskentelyn dokumentoinnin monia muotoja sekä itsearviointia ja vertaisarviointia oman työskentelyn suuntaantavina voimina.
Opintokokonaisuus 4: 12-14-vuotiaat
Tavoitteena on oppilaan kuvataiteellisen ajattelun ja ilmaisun syventäminen opintoja laajentamalla tai niitä painottamalla omien tavoitteiden suuntaisesti ja valitsemiaan työtapoja käyttäen. Paja-vuoden aikana keskitytään oppilaan valitsemassa pajassa kuvataiteen johonkin (tai joihinkin) alueeseen. Oppisisällöt rakentuvat aiempien vuosien opintojen varaan niin, että perustekniikoiden ja –materiaalien oletetaan jo olevan hallussa. Tavoitteena on syventää käsitystä yhdestä (tai useammasta) taiteen alueesta kyseiselle taiteenalalle ominaisin keinoin.
Kuvataiteen syventävät opinnot 15-20-vuotiaat
Syventävissä opinnoissa kuvataiteellinen ajattelu ja ilmaisu suuntautuvat vielä aiempaa vahvemmin oppilaan valitsemaan suuntaan. Oppilasta kannustetaan yhä enenevässä määrin ottamaan vastuuta opinnoistaan ja tekemään henkilökohtaisia valintoja kuvailmaisun äärellä. Omaleimaisuus ja oman äänen saattaminen kuuluviin saattavat vaatia paljon rohkeutta ja opettajan yksi tärkeä tehtävä onkin tukea tätä erilaistumisen ja eriytymisen prosessia. Arviointi kohdistuu perusopintojen tapaan kuvataiteellisen ajattelun ja ilmaisun kehittämiseen. Samoin arvioinnissa otetaan huomioon työskentelytaitojen tavoitteelliseen ja pitkäjänteiseen kehittämiseen tähtäävät teot, työskentelyprosessit sekä prosessien lopputulokset. Näitä tarkastellaan kannustavasti, rohkaisevasti ja dialogisesti huomioiden oppilaan opinnoissaan tekemiä valintoja tai painotuksia.
Lopputyön arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan omalle työlleen asettamat tavoitteet ja hänen syventävien opintojen suuntautumisensa. Arviointi kohdistuu kuvataiteellisen ajattelun ja ilmaisun esiintuomiseen sekä siihen miten oppilas hahmottaa niitä suhteessa visuaaliseen kulttuuriin.
Kuvataiteen syventävät opinnot
15–20-vuotiaat, 500 tuntia
Opintokokonaisuus 5
Ateljeet
116t / opintovuosi, useita eri vaihtoehtoja
Lopputyö
On osa syventäviä opintoja (muttei voi olla ainoa osa niitä)
Opintokokonaisuus 5:
ATELJEET eli syventävien opintojen opintokokonaisuudet muotoutuvat vuosittain opettajatilanteen ja näin ollen opettajien resurssien ja vahvuusalueiden sekä oppilaiden kiinnostuksen kohteiden mukaisesti. Halutessaan oppilas voi myös osallistua vielä tässäkin vaiheessa perusopintoihin kuuluviin PAJA-opintoihin osana ATELJEEopintoja, jolloin opintojen sisältö muokataan oppilaskohtaisesti vastaamaan syventävien opintojen tavoitteita. ATELJEE-opinnoissa oppilaat työskentelevät monesti kukin oman teemansa ja tehtävänsä parissa kuitenkin kiinteän ryhmän muodossa (tai kuten jo edellä mainittiin, ATELJEE-vaiheessa voi jatkaa opintoja PAJA-ryhmässä). Kuvataidekoulu voi olla kuin työhuone, jonne tullaan jatkamaan omaehtoista työprosessia. Opettaja on läsnä sovittuina aikoina, mutta opintoihin kuuluu myös itsenäistä työskentelyä ilman ohjausta.
Lopputyö:
Tavoitteena on, että oppilas tuo lopputyössä esiin kuvataiteellista ajatteluaan ja ilmaisuaan sekä hahmottaa niitä suhteessa kuvataiteeseen tai muuhun visuaaliseen kulttuuriin. Oppilaan itsenäinen tavoitteenasettelu ja vastuu opintojensa etenemisestä korostuvat lopputyön yhteydessä. Lopputyö edellyttää oppilaalta vahvaa sitoutumista ja itsenäisen työskentelyn valmiuksia. Lopputyö kuuluu syventäviin opintoihin, muttei voi olla ainoa osa niitä. Lopputyön tekemisen voi halutessaan aloittaa jo syventävien opintojen alkaessa.
Lopputyö
Lopputyö on osa syventäviä opintoja, muttei voi olla ainoa osa niitä. Lue lisää lopputyösivuilta.